Därför bör vi ha samvetsfrihet
Ledarkrönika av André Juthe
Därför bör vi ha samvetsfrihet
Publicerades 2015-05-23

Samvetsfrihet för barnmorskor har diskuterats under en tid och det har åter blivit aktuellt när KD:s nya partiledare Ebba Busch Thor har uttalat stöd för samvetsfrihet. De argument som har förts fram mot samvetsfrihet är emellertid inte hållbara. Tvärtom finns det mycket starka skäl för samvetsfrihet.

Ett motargument har varit att man med en samvetsfrihetslag öppnar Pandoras ask och att det skulle få oöverblickbara konsekvenser. Ska vem som helst i framtiden kunna vägra att utföra en arbetsuppgift genom att åberopa sin personliga uppfattning? Så här skriver t.ex. Alice Teodorescu i Göteborgsposten:


“Frågan är var gränsen ska gå och vem som ska bedöma vad som är arbetsvägran, i strid med arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet, och vad som är legitima etiska eller religiösa ställningstaganden att hänvisa till?  . . . Ska det i konsekvensens namn bli godtagbart också för apotekspersonal att vägra sälja kondomer eller "dagen efter"-piller? . . . ska lärare som inte tror på evolutionsteorin ges rätt att avstå från att undervisa om den trots att den ingår i läroplanen? En samvetsklausul av det slag som diskuteras öppnar risken för godtyckliga bedömningar inom vården med långtgående konsekvenser för patienten. Att vara barnmorska eller gynekolog är ingen mänsklig rättighet, abortvård ingår i den ordinarie yrkesbeskrivningen, varför inte söka sig till ett annat vårdyrke om man av olika skäl invänder?” 

Vid ett första påseende kanske ett sådant här resonemang kan verka rimligt. Men det håller inte. Resonemanget förutsätter att samvetsfrihet är detsamma som att varje enskild person själv får bestämma vad som är en ”samvetsfråga”, genom att hänvisa till sina övertygelser – oavsett vad dessa månne vara. Men detta är en grov missuppfattning.

En lagstiftning som berör samvetsfrihet måste naturligtvis kvalificera vad som räknas som samvetsfrågor – det är inte vilka frågor som helst, utan sådana som berör existentiellt grundläggande och kontroversiella frågor, om liv och död och människovärde. Företeelser som dödshjälp, abort, dödstraff etc., etc., är exempel på sådant, och inte vilka godtyckliga frågeställningar som helst. En människas samvete är djupare än en åsikt i största allmänhet. En lärare som inte tror på evolutionsteorin, kommer att undervisa om något vederbörande inte själv tror på. Men är det ett samvetsproblem att förklara en teori man själv inte tror på? Läraren behöver inte ens säga att han/hon tror att den är sann, bara att de flesta naturvetare tror på den.

En läkare, å andra sidan,  som mot sitt samvete utför t.ex. dödshjälp har – utifrån sitt perspektiv –  mördat en annan människa. En väsentlig skillnad –eller hur?  Dessutom är en sådan människovärdesuppfattning något de som är för dödshjälp inte  kan bemöta med några bra argument. Det är alltså en djupt etiskt kontroversiell fråga där olika etiska system kan ge olika  motsatta slutsatser. Exakt detsamma gäller för en barnmorska som utför abort.

En apoteksanställd som säljer kondomer, å andra sidan, kan inte sägas vara ansvarig för någon annans död, och inte heller till någon sexuell synd, enligt någon av de stora religionerna (det finns inget som säger att kondomanvändningen i sig måste ske i ett äktenskapsbrott etc). Sådana sorters jämförelser håller alltså inte måttet. Fallet med abortiva p-medel däremot är en situation där den enda användningen kommer att resultera i en annan väldigt tidigt utvecklad människas död enligt flera etiska synsätt. Det skulle alltså vara en samvetsfråga.

Den som inte förstår skillnaden mellan vilken åsikt som helst och en samvetsfråga saknar distinktionsförmåga. Samvetet är människas starkaste moraliska känsla och grunden för våra mest grundläggande moraliska omdömen. Att kränka sitt samvete är därför att i någon mening att kränka sig själv, vilket allvarligt skadar självrespekt och självkänsla.  Visst kan det finna gränsfall där lagen inte är tydlig nog för att klargöra om ett specifikt arbetsmoment faller under lagen om samvetsfrihet, men sådana fall får avgöras i domstol. Så gör vi med alla andra fall där parterna i ett mål inte är överens, och det finns inget skäl varför det inte skulle fungera med samvetsfrihet. Inte heller kommer det att leda till orimligt många domstolsärenden, eftersom det finns tillräckligt många tydliga fall där man kan hävda att något verkligen är (eller inte är) en samvetsfråga.

Om någon trots detta vill invända att det ändå blir ”godtyckligt” eftersom en kvalificerad samvetslag också är ”godtycklig” – är det en invändning som träffar all lagstiftning på alla områden, inklusive en lagstiftning som inte tillåter samvetsfrihet. Ingen säger heller att samvetsfrihet ska vara en absolut rättighet, utan den måste vägas mot andra rättigheter.

En annan invändning mot samvetsfrihet har varit att individer inte har rätten att själva definiera vilka uppgifter som ska ingå i en yrkesroll. Att ha en viss anställning (barnmorska etc.) är ingen mänsklig rättighet. Hur ska vi förstå denna invändning? Den måste tolkas så att man menar att arbetstagaren, men inte arbetsgivaren, ska förnekas rätten att  definiera vilka uppgifter som ska ingå i en yrkesroll. Även arbetsgivare är ju individer – och om inte arbetsgivare heller får definiera arbetsuppgifterna så tycks ingen arbetsbeskrivning av något arbete någonsin vara möjlig.

Men detta motargument är ett cirkelbevis för inte heller arbetsgivaren har moralisk rätt att definiera en arbetsbeskrivning som innehåller något omoraliskt (en analytisk sanning). Arbetsgivaren har inte heller en juridisk rätt att definiera en arbetsbeskrivning som innehåller någon olaglig aktivitet (också en analytisk sanning).

Frågan kommer alltså då tillbaka till vilka lagar som gäller med avseende på arbetsbeskrivning och yrkesroll: ska lagen tillåta samvetsfrihet i vissa kvalificerade frågor eller inte? Det går lätt att besvara den frågan. Eftersom samvetsfrihet är en av de mänskliga rättigheterna (artikel 18 i FN:s deklaration över mänskliga rättigheter) äger vi alla rätten att inte tvingas att handla mot vårt samvete för att inte utestängas från yrkeslivet.

Det finns flera andra argument för samvetsfrihet. Ett samhälles lagstiftning bygger på ett rättsmedvetande – vilket bara är ett annat ord för individers samvete – annars kan ingen lagstiftning någonsin motiveras. Det är samvetet – våra moraliska intuitioner – som är fundamentet för all lagstiftning. Utan medvetna och rena samveten faller hela samhällsbygget. Ingen lagstiftning i världen kan ersätta människors samveten – den som tror det lever i en positivistisk villfarelse. Lagen finns till för människan, inte människan för lagen. Lagen finns till för våra samveten, inte tvärtom.

Dessutom är samvetsfrihet bra för våra demokratiska värden och (verklig) tolerans och samhörighet. Verklig tolerans betyder att jag kan respektera en person även om jag inte delar dennes åsikter, och inte som en del debattörer tycks tro; att alla måste tycka lika. Ett samhälle som tvingar sina medborgare att begå övergrepp mot sitt eget samvete kan varken sägas vara tolerant eller inkluderande. Istället bidrar det till att stora minoritetsgrupper blir exkluderade från flera av samhällets viktiga yrkesgrupper. Står man för en tolerans som är mera värt än namnet bör man står för samvetsfrihet.

Ett annat argument för samvetsfrihet är förstås att vi redan har det. Enligt Reinhold Fahlbeck, professor emeritus, juris doktor, vid Lunds universitet har vi redan samvetsfrihet. T.ex. i propositionen till abortlagen (1974:595) hade flera remissinstanser genomgående framhållit vikten av att ta hänsyn till personalens önskemål att slippa delta i abortverksamheten.  Socialutskottet i riksdagen anslöt till detta och betonade det ytterligare. Riksdagen återkom i flera år med instämmande till detta uttalande (till exempel Socialutskottet 1983:84:3). Europakonventionen som är bindande för svensk lag sedan 1995 ger envar rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Enligt artikel 9.2 EKMR ska det ske en intresseavvägning mellan rätten till samvetsfrihet och andra personers fri- och rättigheter. Det betyder då att Europakonventionen (resolution 1763) såväl som den svenska abortlagen faktiskt redan skyddar samvetsfriheten, och att de som är emot  samvetsfrihet och en samvetsklausul inom sjuk- och hälsovården talar emot gällande lagstiftning.

Det finns de (läs: RFSU:s jurister) som hävdat att Fahlbeck misstolkat  lagen. Personligen litar jag dock mer på en fristående professor i juridik,  än på jurister som är knutna till en av de mest oseriösa organisationer vi har i Sverige idag.

Men om vi nu bör ha en samvetsfrihet: Hur ska en sådan lagstiftning se ut? Vilka riktlinjer bör den följa så att det blir klart för arbetsgivare och arbetstagare vad som gäller? Det är två principer som bör vara vägledande för en lagtext om huruvida ett arbetsuppgift faller under samvetsfrihet:

Centralitet – Huruvida arbetsuppgiften är central för yrkesutövningen, och inte någon perifer aktivitet.

Tydligt bäring på samvetsfrågan – huruvida arbetsuppgiften berör djupt mänskliga och existentiella spörsmål där även grundläggande etiska teorier ger olika slutsatser.

Ta läkare som exempel. Det centrala i deras yrkesroll och yrkesuppgift är att rädda liv och hälsa på människor. Att ta livet av en människa kan inte ses som något centralt för en läkare, tvärtom det tycks t.o.m. motsäga det som är läkarens primära yrkesroll. Likaledes är dödshjälp en tydlig samvetsfråga, då det berör djupa existentiella frågor om liv och död och människovärde. Följaktligen bör en läkare kunna åberopa samvetsfrihet för att få avstå att utföra dödshjälp. Jämför nu med barnmorskor som arbetar med sexuell och reproduktiv hälsa. Att ge vård och hjälpa mammor att föda sina barn är den centrala yrkesuppgiften för en barnmorska. Att abortera ofödda barn är inte det centrala för en barnmorska, och dessutom något som berör djupt mänskliga och existentiella spörsmål. Följaktligen bör en barnmorska kunna åberopa samvetsfrihet för avstå att medverka vid en abort.

Jämför nu istället med en hindu som följer ahimsa, och som arbetar på ett slakteri. Han åberopar nu samvetsfrihet för att slippa avliva en gris. Faller en sådan handling under samvetsfrihet? Är avlivandet av djur centralt för yrkesrollen som slaktare? Ja det är det, alltså kan man inte åberopa samvetsfrihet för att slippa utföra ens sådan handling, utan man bör ha valt ett annat arbete. Inte heller är det en tydlig samvetsfråga. Visst anser ahimsa-anhängare och en del djurrättsaktivister att dödandet av djur kan jämställas med dödandet av människor, men det råder inte alls samma kontrovers om detta som i fråga om dödshjälp eller abort. Hur många länder har i historien haft ett allmänt förbud att döda djur?  Följaktligen kan man inte åberopa samvetsfrihet för att som slaktare slippa döda djur.

Slutsatsen är att vi bör ha samvetsfrihet av många skäl. Inte minst för att ha ett samhälle som är medmänskligt och som bygger på samma fundament som all annan lagstiftning faktiskt bygger på: våra samveten.

 André Juthe

 

Fotnot:

En analytisk sanning är en sanning som är sann i kraft av de begrepp som ingår i påståendet oberoende av empiriska data och kan därför inte omkullkastas av empiriska observationer.

Ahimsa  är en moralisk princip inom hinduismbuddhism och jainism som innebär att man inte bör skada eller döda andra levande varelser


                           




Annons:


Ryska revolutionen 100 år
7 november 1917 inträffade ryska revolutionen, en händelse som mer än någon annan fullföljde konsekvenserna av människans förkastande av Gud, då den i stället överlämnade makten till egenmäktiga människor. Vi ser dess mönster och inflytande tydligt hos oss än idag.

Reformationen och musiken - inte bara församlingen
Idag är det 500 år sedan Martin Luther spikade upp sina 95 teser, vilket inledde reformationen. Ofta har församlingens nyvunna roll tolkats som något av ett lekmannaideal eller ett slags likställande av roller. Luther vill dock samtidigt behålla expertis på olika områden; ett av dem var musikens.


Intervju: Peter Ahlman från The Last Reformation Sweden
I Kristna kretsar så är de både älskade och hatade. Vissa kristna anser att de är den rörelse som är mest bibeltrogna, medans andra anser att de håller på med villolärar. Vi har intervjuat personen bakom The Last Reformation Sweden.

Krönika - Lars Bern
Trumps våta dröm – vänsterns och medias moraliska skeppsbrott
Trumps våta dröm – vänsterns och medias moraliska skeppsbrott
Lars Bern kommenterar de senaste skandalerna inom vänstern och media.


Nyheter - Utrikes - Vetenskap
Unik hjärtoperation utförd på Hadassah Medical Center
Unik hjärtoperation utförd på Hadassah Medical Center


Ekonomi
Efterfrågan skapar inte arbete
Efterfrågan skapar inte arbete
Det är nästan universellt accepterat idag att efterfrågan (läs: konsumtion) skapar arbetstillfällen. Den här övertygelsen stödjer den generella Keynesianska idén att regeringar bör ”stimulera” ekonomin, antingen genom finans- eller penningpolitik, när den genomgår en recession.

Nyheter - Israel
Israel dominerar cyber security-marknaden
Israel dominerar cyber security-marknaden




Nyheter - Mellanöstern
Palestinska skolor hyllar terrorister
Palestinska skolor hyllar terrorister

Sverige - Teknik
Sverige och Israel världsledande inom luftförsvarssystem
Sverige och Israel världsledande inom luftförsvarssystem


Krönika - Roger Klang
Demonstration förbi den judiska Synagogan
Demonstration förbi den judiska Synagogan
Varför fick Nordiska Motståndsrörelsen helt plötsligt så mycket utrymme i statsmedierna i samband med en för dem vanligt förekommande demonstration? Och varför drev tillståndsmyndigheterna på för att demonstrationen skulle gå förbi den judiska Synagogan i Göteborg? Jag funderade på det i flera dagar, kanske en vecka, tills svaret kom.

Politik - Svenska migrationskrisen
Sveriges nya instabilitet
Sveriges nya instabilitet
Om USA 2015 hade tagit emot en lika stor andel asylsökande, i förhållande till sin egen befolkning, som Sverige tog emot, så skulle USA ha tagit emot 5,2 miljoner asylsökande.


Utrikes
Alternativ för Tyskland, AfD, blir tredje största parti, enligt prognoserna.
Alternativ för Tyskland, AfD, blir tredje största parti, enligt prognoserna.
AfD är valets stora vinnare. I valet 2013 landade man med 4,7 procent av rösterna strax under femprocentsspärren. Partiet tog plats i 14 av Tysklands 16 delstatsparlament. Starkast är man i Sachsen-Anhalt med 24,2 procent och i Mecklenburg-Vorpommern med 20,8 procent.

Inrikes
Ny prorektor i Lund var inte valbar: får gräddfil till professur
Ny prorektor i Lund var inte valbar: får gräddfil till professur
Hur mycket våld kan man göra på det kollegiala systemet utan att förlora sin akademiska trovärdighet? Lund har för första gången hämtat sin prorektor utanför lärosätet, trots att uppdraget förutsätter att innehavaren redan har en anställning vid universitetet.


Krönika - Nima Gholam Ali Pour
Fake-News
Fake-News
Mainstream media är genom sina fake-news, antidemokratiska metoder och sanningsförakt ett hot mot demokratin.




Granskning - Sverige
Statistiker styr Sverige
Statistiker styr Sverige
Det är någon anonym statistiker som styr Sverige. Fraktionerad statistik läggs ut som uttömmande sanningar i medierna, på Sveriges Radio t.ex. Vem har inte råkat på följande korta påstående i media: Det finns fler kvinnor än män i Sverige.

Inrikes
Försvaret: Inget tvång för soldater att delta i Pride
Försvaret: Inget tvång för soldater att delta i Pride
Efter att JO och Försvarsmaktens personalansvarsnämnd slagit fast att den soldat som inte ville delta i Prideparaden genom att verka som lastbilschaufför i paraden hade den moraliska rätten på sin sida, så har Försvarsmakten svängt i frågan.


Inrikes
Uppsala inför ny bedömningsgrund: medlem i Saco-S krav för att bli adjunkt
Uppsala inför ny bedömningsgrund: medlem i Saco-S krav för att bli adjunkt
En aktuell utlysning av en tjänst som adjunkt i tyska vid Uppsala universitet anger att innehavaren ska ägna 50% av tjänsten åt ett fackligt uppdrag vid Saco-S-rådet.

Politik
När feminister ansluter sig till islamistiska terrorister
När feminister ansluter sig till islamistiska terrorister
Det är inte bara i Sverige som "feministiska" makteliten hycklar. Faktum är att de så kallade feministerna inte bara blundar för dessa hemskheter, utan deras närvaro vid dessa evenemang stödjer och legitimerar även diktatorernas makt.


Insändare
Rösta på Frimodig kyrka i kyrkovalet 2017!
Rösta på Frimodig kyrka i kyrkovalet 2017!

Utrikes
Israeliskt stridsflyg anföll militär anläggning i Syrien
Israeliskt stridsflyg anföll militär anläggning i Syrien
Målet tros vara ett syriskt vetenskapligt forskningscenter för kemiska vapen och även en utvecklingsplats för robotvapen. Syrien är uppbackat av Iran och Ryssland.


Utrikes
USA:s försvarsminister varnar Sverige
USA:s försvarsminister varnar Sverige
En Statement of Intent (SOI) om utökat militärt samarbete finns sedan ett år mellan USA och Sverige. I ett hemligstämplat brev till Peter Hultqvist varnar USA:s försvarsminister James Mattis för konsekvenserna av att underteckna konventionen om en kärnvapenfri värld, enligt SvD.

Inrikes
Mikael Odenberg vs. Ulf Kristersson
Mikael Odenberg vs. Ulf Kristersson
Många menar att Mikael Odenberg är den siste moderaten sedan Mats Johansson dog och Rolf K Nilsson gick över till Medborgerlig samling.


Utrikes - Politik
Du kommer att mikrochippas, det är bara en fråga om tid
Du kommer att mikrochippas, det är bara en fråga om tid
Enligt fria oberoende medier i USA närmar sig eller passerar landet, och då förmodligen resten av västvärlden så småningom, övervakningssamhället i George Orwells roman ”1984” från 1949.

Utrikes
Facebooks används för slavhandel
Facebooks används för slavhandel
Grävande journalistik avslöjar Facebooks roll i människosmuggling och slavhandel.


Ekonomi
Kan fler bebisar rädda välfärdsstaten?
Kan fler bebisar rädda välfärdsstaten?
Välfärdsstaten med sin fördelningspolitik har stora bekymmer. Ekonomen Daniel J. Mitchell förklarade redan förra året att USA står inför en allvarlig långsiktig utmaning, som är överförbart på många andra länder inklusive Sverige.

Debatt
SVT är en kulturmarxistisk bastion
SVT är en kulturmarxistisk bastion
SVT som låtsats vara neutrala är i själva verket en kulturmarxistisk bastion som har en fientlig agenda mot det svenska folket hävdar Bechir Rabani i denna debattartikel.


Insändare
Liv räddas och släcks på kvinnokliniker
Liv räddas och släcks på kvinnokliniker
Dagens insändare kommenterar händelsen där ofödda barn fortsätter att leva efter aborten.

Utrikes
Ordkriget mellan Trump och Kim Jong-un
Ordkriget mellan Trump och Kim Jong-un
Nordkorea varnar USA för att de har gjort upp planer på ett robotangrepp med robotar riktade mot amerikanska militärbaser i Guam i Stilla havet. Robotbanan skulle i så fall gå rakt över Japanska territorium.


Inrikes
JK:s beslut i Haverling-affären: chefer vid Uppsala universitet missförstod yttrandefriheten
JK:s beslut i Haverling-affären: chefer vid Uppsala universitet missförstod yttrandefriheten
Inget hindrar en offentligt anställd från att uttrycka tankar, åsikter och känslor om arbetsgivaren och verksamheten. Rätten att göra det är tvärtom skyddad av grundlagen.